lördag 17 oktober 2009

Reflektion 3 inlägg 1



En ny skola
Styrningen av skolan har förändrats från regel- till målstyrning. Detta innebär att styrningen har blivit mer indirekt. Istället för att ange hur verksamheten ska utformas anger staten vad målen för verksamheten är och vilka resultat som förväntas. Läroplaner och kursplaner skrivs om och ett nytt betygsystem har införts.

Även likabehandlingsplanen skrivs om, detta till en inviduell för varje skola, förskola. På den förskola där jag gjorde min praktik har jag fått vara med vid flera samtal och möten om likabehandlingsplanen och fått höra exempel från lärarnas loggböcker där de skrivit ner olika sitvationer där till exempel ett barn "kränker" ett annat. Det har varit oerhört intressanta diskussioner och det är svårt att veta var gränsen går... kränker en vuxen tillexempel ett barn när den tvingar på vinteroverallen när det är minusgrader ute, eller tar den vuxne bara sitt vuxenansvar? Är det en kränkning när en elev får ha slöja och en annan inte får ha keps på sig innomhus?

Jag tycker det är jättebra att det görs om, och görs bättre! När de här likabehandlingsplenerna är klara kommer personal känna att de verkligen vet vad den innebär och därav kommer den också att bli lättare att använda sig av och följa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar