
Inviduell utbildning?
I Carlgren och Marton skrivs att skolan enligt en debattartikel för några år sedan beskrevs vara upplagd på samma sätt som om vi skulle ställa upp alla framför en ribba på 140 cm och få dem att hoppa. Att alla faktiskt inte klarar samma, och att det finns de som skulle klara så mycket mer, bara de fick chansen. Är det då en bra idé att de som behöver skulle få gå en och samma utbildning under längre tid? Och de som har lätt för sig få utvecklas mer och komma längre än de andra? Och de som inte är "ämnade" för teoretiska studier - borde de tvingas till det? Detta gäller ju då främst gymnasiet då alla barn måste ha samma baskunskaper med sig. Alla måste kunna läsa, skriva och räkna m.m för att klara sig ute i samhället.
Jag känner att det vore dumt att ta bort teoretiska studier, för man vet ju inte vad man vill göra senare i livet, om man kanske vill plugga vidare eller så. Dessutom finns det redan sätt för t.ex en målarelev att vara lärling och bara komma till skolan för målerilekioner. Så det finns andra vägar till ett yrke än bara att sitta vid skolbänken. Jag tror heller inte att det skulle funka att ha olika "kunskapsgrupperingar" inom en klass där de delas in beroende på hur lätt eller svårt man har för sig. Det kan nog göra mer skada än nytta, speciellt för de som har det lite svårt. Då jag tror de skulle känna att det inte spelar så stor roll hur de presterar eftersom de redan är i "den dåliga gruppen".
Och det ligger något i exemplet att alla inte kan hoppa så högt - men alla borde sträva efter det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar